VAN Elias pettersson

Det drar ihop sig till 4 Nations Face-Off. Mellan 12 och 20 februari samlas de absolut bästa hockeyspelarna från Sverige, Finland, Kanada och USA för att göra upp sinsemellan i en ny internationell turnering anordnad av NHL. Med trupperna offentliggjorda och nedräkningen påbörjad, bjuder NHL.com/sv på en veckovis avstämning kring vad som sker bland spelarna som valts ut att deltaga – med fokus på Tre Kronor, förstås.

DEFENSIVT UNDERSKATTAD PETTERSSON TILLBAKA I SPEL

Efter drygt tre veckor på skadelistan var ett av Tre Kronors absoluta toppnamn inför 4 Nations Face-Off tillbaka för sitt Vancouver Canucks. Elias Pettersson gjorde comeback och spelade 20:27 i Canucks 0-2-förlust mot Carolina Hurricanes, varpå han mindre än 24 timmar senare var delaktig i lagets 3-0-seger över Toronto Maple Leafs.

Pettersson spelade 16:08, noterade en assist och fick beröm av tränare Rick Tocchet för sitt defensiva spel:

– Jag tycker att detta var en av “Peteys” bästa matcher den här säsongen. Jag tycker att han var fantastisk. Han täckte skott och det han gjorde i slutet när han täckte skottet på den chansen de hade visade på ett väldigt högt hockey-IQ.

En underskattad del i Petterssons spel är just det defensiva spelet och forwardens förmåga att täcka skott. Ingen forward i Canucks laguppställning har täckt mer skott än Pettersson (44) den här säsongen – detta trots att svensken missat sex av de 42 matcher laget spelat den här säsongen.

– Jag försöker bara vara mig själv där ute, sade Pettersson. Jag försöker att vara pålitlig i båda ändarna och när det är min tur att kliva fram för laget så försöker jag alltid att göra det. Jag är nöjd med mitt spel och hur vi spelade som kedja ikväll.

– Nu gäller det att fortsätta på samma sätt.

Pettersson har nu en dryg månad på sig att ytterligare finslipa sitt spel och hitta storformen innan pucken släpps för Tre Kronor i 4 Nations Face-Off

TURNERINGEN SÄNDS I VIAPLAY

Under måndagen meddelade Viaplay att man säkrat rättigheterna till att sända hela 4 Nations Face-Off i februari.

Företaget gick ut med nyheten i sociala medier under morgonen, parallellt med att man förmedlade de goda nyheterna i NHL-magasinet ”Godmorgon NHL!”, med Jonatan Lindquist i spetsen.

Viaplays expert och före detta NHL-stjärnan Peter Forsberg fanns med på videolänk i måndagens avsnitt.

– Jag gläds med nyheten att Viaplay nu kommer sända 4 Nations och jag är exalterad att komma dit, sade Forsberg. Jag hade köpt biljetter och tänkt åka dit ändå, så nu kommer man ännu närmare. Det blir kul.

Den tvåfaldige OS-guldmedaljören håller dock Kanada som favorit i turneringen:

– Jag tycker ändå det är rätt jämnt och alla fyra lag har väl i stort sett chans (att vinna)… men ser jag några favoriter är det USA och Kanada. Kanske att Kanada är, på papperet såhär inför turneringen, det bästa laget.

ULLMARK PÅ IS IGEN

Tre Kronors landslagsledning fick goda nyheter i slutet på förra veckan: Linus Ullmark har äntligen gått på is igen.

Målvakten, som bildar en trio tillsammans med Jacob Markström och Filip Gustavsson i Sveriges trupp, hade inte varit på is sedan den 22 december då han ådrog sig en ryggskada.

Men fredagen den 10 januari var det dags igen då Ullmark gjorde ett kort ispass i Canadian Tire Centre.

– Vi hoppas att Ullmark kan vara tillbaka i träning inom kort, sade Ottawa Senators tränare Travis Green till Ottawa Citizen. Jag får ofta frågor om Linus hälsa och jag vill vara tydlig med att det inte är så att vi undanhåller information.

OTT Linus Ullmark

– När det är en ryggskada man hanterar kan det ibland ta lite längre tid att komma tillbaka. Han var på is själv en stund idag. Det är allt jag kan säga, jag önskar att jag kunde säga mer.

Ullmark var mitt uppe i en formtopp när han skadade sig och hade gått 8-0-1 över sina nio senaste matcher, med en räddningsprocent på 95,2 och ett snitt på 1,48 insläppta mål per match.

CROSBY, MCDAVID SER FRAM EMOT ATT SPELA MED VARANDRA

I veckan som gick visade Sidney Crosby att gammal är äldst då hans Pittsburgh Penguins besegrade Edmonton Oilers med 5-3. Crosby själv stod för ett mål och två assist medan Oilers lagkapten Connor McDavid fick ”nöja sig” med tre assist.

Men mellan de två superstjärnorna finns enbart en ömsesidig respekt – och en längtan efter att tillsammans representera Kanada i 4 Nations Face-Off.

– Det finns ett talesätt att man aldrig ska träffa sina idoler för att inte riskera att bli besviken, men det kunde inte vara längre från sanningen när det gäller ’Sid’, sade McDavid till NHL.com.

– Att ha följt honom från barnsben, sett vad han uträttat i ligan, att nu ha fått lära känna honom, träna med honom och bygga en relation till honom… det hade åttaåriga Connor aldrig trott varit möjligt. Jag kunde inte se fram emot mer att få vara hans lagkamrat, att dela isen med honom, att spela powerplay med honom, kanske spela i en kedja med honom… det är bara så spännande.

Relaterat Material