MANALAPAN, Florida -- Wayne Gretzky tror på Kanadas och lagets chanser att vinna 4 Nations Face-Off.
– Jag kan tycka att amerikanerna har ett väldigt bra lag och kanske är jag partisk, men jag tycker att Kanadas lag kan matcha det amerikanska väldigt väl, sa Gretzky vid det möte som NHL Board of Governors höll under måndagen.
Gretzky var på plats vid mötet med expertkommentator-kollegorna från TNT Studios; Paul Bissonnette och Anson Carter, samt programledaren Liam McHugh. De öppnade mötet med en lättsam paneldiskussion om läget i ligan.
– Det kommer att spelas fantastisk hockey, sa Gretzky om den stjärnspäckade 4 Nations Face-Off som spelas i Bell Centre i Montreal och TD Garden i Boston mellan den 12-20 februari. Jag kan inte säga vilket lag som kommer att vinna, men som kanadensare tycker jag att det lag vi har kommer att kunna stå upp mot USA väldigt bra.
Som spelare vann Gretzky guld med Kanada i Canada Cup 1984, 1987 och 1991. Han hade också rollen som general manager då Kanada tog guld i OS 2002 i Salt Lake City.
Precis som resten av hockeyvärlden har Gretzky med stort intresse fördjupat sig i de laguppställningar Kanada, USA, Finland och Sverige presenterade i onsdags. Det är förstås starka lag som deltar i 4 Nations Face-Off, den första internationella turneringen där NHL-spelarna är fullt tillgängliga sedan World Cup of Hockey 2016.