I år är det 25 år sedan Wayne Gretzky avslutade sin NHL-karriär. Efter sig lämnade han ett arv och en statistik som är i en klass för sig. I slutet av varje månad den här säsongen, kommer NHL.com/sv att låta dagens och gårdagens stjärnor komma till tals om vad Gretzky betytt för hockeyn, och om hur han än idag fortsätter att påverka ligan och sporten.
Idag: Gretzkys makalösa karriär ger eko i NHL än idag.
Sedan 1996 har Bill Daly, 59, arbetat för National Hockey League. 2005 valdes han till ligans vice kommissionär. Bill Daly kan hockey. Och på frågan om vem som är hans favoritspelare genom alla tider, svävar han inte på målet:
– Wayne Gretzky. Jag får frågan ofta och jag svarar alltid på samma sätt: min favoritspelare genom tiderna är Wayne Gretzky och det kommer att fortsätta att vara så.
I en exklusiv intervju för NHL.com/sv berättar Bill Daly, som har kunskaperna så att säga inifrån, om hur ligan tjänat på, förändrats och förbättrats av det som Gretzky åstadkom. Daly har följt hockeyn länge. Han har sett hur ligan har förändrats sedan 1999, hur Gretzky hjälpte till att lämna det starka avtryck som dagens NHL gör, och hur nummer 99 banade vägen för dagens superstjärnor.
– Han förändrade hockeyn när det handlar om att lyfta sportens profil runt om i världen, inte bara i USA och Kanada. Uppenbarligen är Gretzky en Gud i Kanada, men att flytta till (Los Angeles) Kings och ge hockeyn en profil i USA, var något bara han kunde göra. Han var förstklassig i allt han gjorde och han var en enorm ambassadör för spelet. Jag kan inte minnas någon gång där han fick en svår fråga som han inte gav det perfekta svaret på, säger Bill Daly till NHL.com/sv.