GettyImages-2186366729

Sveriges förbundskapten Sam Hallam är säker på att det kommer att gå undan under 4 Nations Face-Off i februari. Både på och utanför isen.

Därför har han och Tre Kronors lagledning format sin trupp till turneringen för att på bästa sätt kunna anpassa sig till den verkligheten.

– Traditionellt har svenska landslag och Tre Kronor varit framgångsrika genom en otrolig lagmoral och ett strikt defensivt spel. Där är det ingen skillnad nu, sen finns det olika vägar att spela av defensivt spel. Bilden jag fått och det vi försökt förmedla till spelarna är att alla köper in på sin roll och att vi behöver vara ett väldigt bra kollektiv. Ett strukturerat och laglojalt försvarsspel kommer vara en nyckel för oss, säger Hallam till NHL.com/sv.

På onsdagen presenterade Sverige sin trupp till 4 Nations Face-Off, en internationell turnering anordnad av NHL och NHLPA, och som spelas i Montreal och Boston mellan den 12-20 februari 2025.

Vilka spelare som skulle ingå i truppen har varit en snackis sedan det blev klart att turneringen skulle spelas. Lika länge har Tre Kronors lagledning med Hallam, general manager Josef Boumedienne och assisterande general manager Patric Hörnqvist jobbat för att hitta den perfekta trupp-konstellationen för att matcha tempot på isen och det faktum att det är många matcher på kort tid.

– Våra coacher har varit en del av scoutingen och haft kontakt med alla spelare. Vi är glada att vi har en så bra grupp. Vi har scoutat under hela hösten och använt nätverket vi haft runt NHL, säger Josef Boumedienne.

Gustavsson, Markström och Hallam om 4 Nations Face-Off

När truppen presenterades var erfarenheten i den något som stack ut. Bara tre spelare (Rasmus Dahlin 2000, Lucas Raymond 2002 och Leo Carlsson 2004) är födda på 2000-talet och hela tolv spelare i den 23 man stora truppen har passerat 30 när turneringen inleds.

– Vi valde att gå med en erfaren grupp. Vi lämnade många spelare utanför, som inte kom med och det är ett bra problem att ha. Vi har många riktigt bra unga spelare som inte kom med, men med en kort turnering som den här, där alla matcher gäller, så ville vi ha en lite mer erfaren grupp och vi har många ledaregenskaper som vi är exalterade över, säger Boumedienne.

På backsidan ska Tampa Bay Lightnings Victor Hedman och Pittsburgh Penguins Erik Karlsson dra ett tungt lass, och framåt lär New York Rangers Mika Zibanejad, Nashville Predators Filip Forsberg och Vegas Golden Knights William Karlsson få stora roller. Alla födda 1994 eller tidigare.

– Sen gäller det att se över hur vi distribuerar istiden. Alla spelare är vana med att få mycket istid i sina respektive lag. Det försöker vi nu vrida på och vilka som kan prestera med lite mindre istid och lite mindre roll än vad de har i sina klubblag. Det är det vi försökt fokusera på, säger Boumedienne.

34-årige Jacob Markstrom, hemmahörande i New Jersey Devils, ska dela målvaktsuppdraget med Ottawa Senators Linus Ullmark, 31, och Minnesota Wilds Filip Gustavsson, 26. Markström menar att det är bredden i truppen som sticker ut mest.

– Jag tycker inte att det finns någon svaghet. Jag tycker att Josef och Sam gjort ett fantastiskt jobb nu när man fick se truppen tidigare idag. Jag tror att styrkan är att vi inte riktigt har någon svaghet. Sen personerna som är med känner jag, jag har spelat med många, mot alla, men med ganska många och det är fantastiska människor, väldigt drivna och vinnarskallar. Riktigt griniga också och dåliga förlorare och i en kort turnering behövs det, säger Markström.

Undantaget som bekräftar regeln om att den svenska truppen är erfaren är Anaheim Ducks Leo Carlsson. Den snart 20-årige forwarden är truppens yngsta spelare – men både Hallam och Boumedienne menar att det var enkelt att plocka ut honom.

CHI-ANA: Carlsson vinklar in passningen från Killorn

– Leo förtjänar att vara med i laget. Inte bara för att han är ung utan för att han är en riktigt bra spelare. Han är en av de som bäst driver spelet genom mittzon. På sättet han bär pucken på och hanterar den. Han hade en bra sommar och utvecklade både styrka och kraft, säger Boumedienne.

– Det uppenbara är hans spel med puck och den fart han kommer med när man lyckas ge honom pucken tidigt och han bär den genom mittzon in i anfallszon. Sen är det också väldigt imponerande att se hans spel utan puck. Han ligger väldigt rätt i banan och har något som lite bryter av på vår centersida, och han kan också spela på vingen, säger Hallam.

Även Markström tror att Carlsson, som gör sin andra säsong i NHL efter att han valts som nummer 2 i draften 2023, kommer kunna göra avtryck i turneringen.

– Förra året var han fantastiskt duktig varje gång vi [Calgary] mötte Anaheim. Han är stor, stark och det känns som att han vuxit in i kroppen väldigt tidigt. Jag tror bara att det kommer bli till det bättre. Det är jättekul att en så ung och talangfull spelare får chans att vara med i stora turneringar. Jag tror att han kan växa oerhört mycket av det också, säger Markström.

Erfarenhet och kollektiv styrka har varit ledord för den svenska lagledningen i deras uttagning. Svaret på om de gjort rätt kommer i februari när de bästa spelarna får möta varandra igen, för första gången sedan World Cup 2016.

– Jag tycker vi har ett lag som kan vara med och tävla. Det har varit en ära att ringa till alla spelare som kommit med i laget, säger Sam Hallam.

Svenska-Spel-in-story-promo-FINAL

Relaterat Material