Att få en bra start är ett väl använt uttryck i idrottens värld.
För Boston Bruins-backen Hampus Lindholm är det lika viktigt varje år. Men när säsongen 2024-25 inleds betyder den kanske ändå lite mer än tidigare.
– En bra start är alltid skönt. Men sen poäng och så … så länge man spelar bra hockey så. Jag har aldrig fokuserat så mycket på poäng, för man kan spela bra hockey och inte göra poäng eller spela sin sämsta hockey och göra poäng. Mitt fokus är på mitt, att verkligen spela den dominanta hockey jag kan spela. Och göra det i varje match, säger han till NHL.com/sv.
Lindholm står inför sin tredje hela säsong i Bruins sedan han trejdades från Anaheim Ducks innan Trade Deadline 2022. Att säsongsstarten har lite extra tyngd i sig beror bland annat på två saker: att fortsätta bygga det han kallar för ”Boston-kulturen”. Och att ta en plats i 4 Nations Face-Off i februari.
För att uppnå det sistnämnda behöver han imponera på landslagsledningen från första nedsläpp.
– Det är skitkul. Det har inte varit så mycket hajp kring internationell hockey i NHL på många år. Det ska bli riktigt kul att det kommer igång igen, det är många som ser fram emot det. Det är en extra trigger för en själv. Att komma med där hade varit en riktigt stor grej.
4 Nations Face-Off är en internationell turnering mitt under NHL-säsongen. Sverige, Finland, USA och Kanada är de deltagande länderna och för första gången sedan World Cup of Hockey 2016 får alla de bästa spelarna möjlighet att representera sina länder samtidigt. Turneringen spelas i Montreal och i Boston mellan den 12-20 februari.
Konkurrensen om de svenska backplatserna är tuff. Det vet Lindholm som i somras kunde se Florida Panthers Gustav Forsling, Tampa Bay Lightnings Victor Hedman och Pittsburgh Penguins Erik Karlsson vara bland de sex första svenskarna som togs ut i truppen.
– Det blir viktigt att få en bra start på säsongen och verkligen visa vad jag kan tillföra i det laget. Man behöver ha ett bra lag för att vinna en sådan turnering. Det kan inte vara ett lag med individualister. Det är en kort turnering så det få ihop killar som kan ta sina roller och jobba som lag kommer bli viktigt. Det känns väl som att jag kan passa in, så om jag kan ha en bra start på säsongen och visa att jag hör hemma där, säger Lindholm, som förra säsongen gjorde 26 poäng (3+23) på 73 matcher. En säsong efter att han gjorde personbästa 53 poäng (10+43) på 80 matcher.