Det har varit en minst sagt händelserik vecka för Florida Panthers svenske back Gustav Forsling. Natten till tisdagen, svensk tid, vann han Stanley Cup med Panthers efter att ha besegrat Edmonton Oilers i den sjunde och avgörande finalmatchen, och under fredagen blev han en av sex svenskar som utnämndes till Tre Kronors trupp för 2025 4 Nations Face-Off.
Turneringen går av stapeln den 12-20 februari i TD Garden i Boston och Bell Centre i Montreal där Tre Kronor kommer att ta sig an Kanada, USA och Finland.
- Det kommer att bli en stor ära, säger Forsling till NHL.com/sv om att få representera Tre Kronor. Det var ett speciellt ögonblick när jag fick samtalet. Det är väldigt stort för mig och jag är väldigt stolt.
- Det kommer bli otroligt, säger Forsling om turneringen. Att få se alla spelarna och det kommer nämnas fler spelare som är oerhört skickliga och det är något du drömmer om, att få chansen att spela mot de allra bästa.
Utöver Forsling utnämndes även Erik Karlsson (Pittsburgh Penguins), Victor Hedman (Tampa Bay Lightning), William Nylander (Toronto Maple Leafs), Mika Zibanejad (New York Rangers), och Filip Forsberg (Nashville Predators) till den svenska truppen. Resten av laget kommer att presenteras senare i år.